Å stille spørsmål til tekst: Tolkning og kritisk literacy som dannende faktorer i litteraturundervisningen
Arbeid med skjønnlitterær
tekst er en sentral del av norskfaget på alle stadier i skoleløpet. Derfor er
det naturligvis også viktig å ha gode, varierte, og kritiske måter å arbeide
med tekst i klasserommet på, arbeidsmetoder som ikke bare gir elevene en følelse
av hva tekstenes innhold er, men også hva de betyr, eller hva de kan fortelle
oss om oss selv, om vårt eller andres samfunn.
I dette blogginnlegget
skal jeg presentere et slikt opplegg. Dette opplegget er laget av Deb Sawch, som
er forsker ved Columbia University (Sawch, 85), og presentert i artikkelen «Asking
and Arguing with Fact and Fiction: Using Inquiry and Critical Literacy to make
Sense of Literature in the World», i English Journal. Etter jeg har lagt
frem Sawch sitt opplegg vil jeg diskutere hvordan det er relevant for
norskfaget, og NORD2600: Norsk som literacy-fag.
Utgangspunktet for Sawch
sin artikkel er glippen mellom høyere utdannings forventning til analytiske studenttekster
og hva elever lærer å produsere på high school-nivå (eller
videregåendeskolenivå i vår sammenheng), og hvordan man skal klare å lukke
denne glippen igjennom bedre, mer gjennomgående litteratur- og
tekstundervisning. Elever på dette stadiet har for lav tolkningskyndighet, og
skriver ikke analyserende tekster godt nok, erfarer Sawch. Elevene er godt
rustet for kortsvarsoppgaver og personlige eller informative essay,
oppgaveformer som ikke like ofte gis på høyere nivå.
Dette problemet stammer
av en manglende tekstkyndighet hos elevene, innen både lesing og skriving. For
å utvikle denne tekstkyndigheten setter Sawch i gang et analyseopplegg i en
klasse som skulle skrive lese The Great Gatsby og produsere et analytisk
essay av teksten. Opplegget går ut på å gjennomføre et førlesningsarbeid med
elevene slik at de kan møte teksten som skal leses med et utspørrende og kritisk
perspektiv, og at de i dette forarbeidet få et økt spillerom og muligheten til
å utforske det: elevene skal oppfordres til å «take control of their own
knowledge construction and [empower] them to question the world» (Sawch, 80).
Metoden brukt av Sawch i
dette opplegget er inndelt i fire faser:
1. ‘Inquiry as Classroom Culture and Habit of Mind’ – Som et førlesningsarbeid som foregår over flere dager fikk elevene utvikle spørsmål til teksten. Til å begynne med satte de disse spørsmålene til enkelte punkter i Blooms taksonomi; språkbaserte spørsmål, spørsmål til innholdet, og spørsmål til tekstens tematikk. I plenum og i grupper fortsatte klassen og lage spørsmål til teksten helt til de var ferdige med å lese boken, og elevene var på slutten av denne prosessen vant med å stille reflekterte og kritiske spørsmål til teksten, og kunne diskutere disse spørsmålene i grupper.
1. ‘Inquiry as Classroom Culture and Habit of Mind’ – Som et førlesningsarbeid som foregår over flere dager fikk elevene utvikle spørsmål til teksten. Til å begynne med satte de disse spørsmålene til enkelte punkter i Blooms taksonomi; språkbaserte spørsmål, spørsmål til innholdet, og spørsmål til tekstens tematikk. I plenum og i grupper fortsatte klassen og lage spørsmål til teksten helt til de var ferdige med å lese boken, og elevene var på slutten av denne prosessen vant med å stille reflekterte og kritiske spørsmål til teksten, og kunne diskutere disse spørsmålene i grupper.
2. ‘Writing out Loud with
the Socratic Seminar’ – Fokuset i den andre fasen var å jobbe muntlig med
teksten, og å diskutere og problematisere sentrale innholdsmomenter og tematikk
i teksten som klasse. Sawch bruker her sokratisk seminar som metode, og gir
elevene styringen over spørsmålene som stilles, og filmer diskusjonen fremfor å
selv være til stede. Siden elevene har laget seg et godt grunnlag for å
formulere gode spørsmål blir også diskusjonen i seminaret godt, og elevene
danner seg et kritisk verdensperspektiv med utgangspunkt i spørsmålene som
stilles.
3. ‘Generating
"Uncomfortable Prompts" and Accessing the World to Argue with and
against Them’ – I den tredje fasen går elevene sammen i grupper og går igjennom
notatene sine fra det sokratiske seminaret, og lager uttalelser som kan
argumenteres for eller imot, lik de som kan dukke opp på en eksamensoppgave.
Etter dette fikk de som oppgave å plukke ut og diskutere sakprosatekster som
kunne underbygge gruppenes uttalelser.
4. ‘Leveraging the Power
of Learning Communities to Facilitate Writing Reflective of an Informed Stance’
– Den siste fasen var skriveprosessen, hvor elevene fikk dele og diskutere
hverandres tekster og gi konstruktive tilbakemeldinger til hverandre. Elevene
fikk delta i hverandres revisjonsprosesser og holdt hverandre tilbake fra å gi
bort fra uttalelsene de selv hadde laget. Resultatet var logiske og velargumenterte
analytiske tekster som var samfunnskritiske og reflekterende, erfarte Sawch,
spesielt sammenlignet med hva elever på samme nivå tidligere hadde produsert.
Sawch erfarer altså at
elevene på high school-nivå ikke mestrer tekstkyndigheten nødvendig for å godt
håndtere overgangen til høyere utdanning, og opplegget hun presenterer i
artikkelen er et svar og en mulig løsning på dette. Er dette opplegget også noe
som er overførbart til literacy i norskfaget, og relevant for literacyfaget
generelt? Utover det å bedre forberede elever ved studieforberedende løp på videregående på forventningene til deres literacy eller tekstkyndighet på høyere
utdanningsnivå, hva kan elever i få ut av et opplegg som det Sawch legger frem
i tolknings- og analysearbeid i norskfaget?
Før vi begynner med drøftingen av Sawch sitt opplegg i et literacyperspektiv bør jeg nevne at
nivået på hennes elever ikke nødvendigvis er direkte sammenlignbar med det vi finner på studiespesialiserende i norsk
videregående skole. Likevel har opplegget Sawch
legger frem anvendelig i praksis også i et norsk klasserom for å bygge både
tekstkyndighet, fagspesifikk literacy, og kritisk literacy hos norske
videregåendeskoleelever.
Et sentralt virkemiddel i
Sawch sitt litteraturundervisningsopplegg er aktiv bruk av elevenes kritiske
literacy: igjennom hele prosessen skal de stille spørsmål til den
skjønnlitterære teksten, spørsmål som igjennom dette opplegget blir mer og mer
kritiske og samfunnsrelaterte. Elevene lærer å møte teksten med motstand og
kritikk, lærer å se de underliggende holdningene og motivene i The Great
Gatsby, og hva disse holdningene stammer fra i sitt eget samfunn, noe som
er essensen innen kritisk literacy (Blikstad-Balas, 29 – 30).
Fagspesifikk literacy er
innen litteraturundervisning i norskfaget, som i alle andre fagdisipliner,
elementært for at elever skal få noe ut av stoffet de er igjennom.
Blikstad-Balas beskriver fagspesifikk literacy som «den kunnskapen og de
ferdighetene en må ha for å mestre tekster innenfor en gitt disiplin.» (26).
Dette reflekteres i forarbeidet som gjøres i Sawch sitt opplegg, hvor elevene
lærer å stille riktige spørsmål til teksten, og blir igjennom dette beviste på
måten en kan jobbe med skjønnlitterære tekster. Denne tilnærmingen, møte en
tekst med spørsmål og refleksjon rundt tekstens kontekst, holdninger, og
tematikk, er noe som danner elevenes lesemåte og metaforståelse (Penne, 48) og
en slik metaforståelsen er noe elever i norskfaget har behov for å utvikle
(Penne, 52).
Et annet fokus som blir
vektlagt i Sawch sitt opplegg er elevenes autonomi, at de selv får ta aktiv del
i organiseringen av arbeidet, og de får danne spørsmålene som stilles til
teksten. Sheridan Blau, som legger frem sin egen litteraturworkshop i The
Literature Workshop, og poengterer at et slikt opplegg er noe som fostrer
blant annet konsentrasjon og tålmodighet hos elevene i møte med vanskelig tekst
(32). Det er dessuten et poeng i seg selv at elevene får opparbeidet en autonomi
i forhold til tolkningsarbeidet de er igjennom i en slik prosess: elevene lærer
å tolke stille spørsmål til tekst på egen hånd, uavhengig en lærer. Denne typen
kritisk literacy argumenterer Blau gir elevene en inngang også til andre
fagdisipliner og samfunnsdeltakelse utenfor litteraturundervisningen (Blau,
204). Verden er, på ett vis en vanskelig tekst man hele tiden leser, poengterer
Blau, og elevene blir rustet til å tolke hendelser og tekster i eget liv
igjennom det kritiske tolkningsarbeidet de gjør i møte med skjønnlitteratur (204
– 205).
Deb Sawch sitt opplegg er
kort oppsummert en god metode å ta med seg videre inn i undervisningen. Helhetlig
er det noe som passer best på en tredjeklasse i videregående skole, spesielt
for de som skal videre og skrive akademiske senere, men dette er ikke en nødvendighet
for at opplegge skal fungere. Det står på egne ben pedagogisk sett, og om man
ikke bruker opplegget i sin helhet utgjør noen av fasene likevel gode
utgangspunkt for førlesningsarbeid i litteraturundervisning.
Opplegget er dessuten godt plantet i literacy-begrepet, og benytter seg aktivt av elevenes kritiske literacy som opplegget også er med å danne videre. Utover dette skaper kan det være med på å skape en god og kritisk tolkningspraksis for elevene, noe de kan ha med seg videre inn i livene sine, i og utenfor tekst.
Litteratur
Blau, Sheridan D. The
Literature Workshop: Teaching Texts and Their Readers. Heinemann, 2003.
Blikstad-Balas, Marte. Literacy i skolen. Oslo, Universitetsforlaget, 2016.
Penne, Sylvi. "Skjønnlitteraturen
i skolen i et literacy-perspektiv". Literacy i læringskontekster
red. Dagrun Skjelbred og Aslaug Veum, Oslo, Cappelen Damm, 2013, s. 43-54
Sawch, Deb. "Asking and Arguing with Fact and Fiction: Using
Inquiry and Critical Literacy to make Sense of Literature in the World". English
Journal, vol. 101, no. 2, 2011, s. 80-85. ProQuest,
https://search.proquest.com/docview/902575228?accountid=12870.

Hei, Odin!
SvarSlettTakk for en god og informativ tekst. Dette er et spennende tema, som utover å være relevant for undervisning i videregående skole fikk meg til å reflektere over egne forberedelser både i møte med tekst og samfunnet forøvrig. Du skriver godt, og har inndelt teksten din i en oversiktlig og logisk rekkefølge, med fin innledning og avrundende avslutning. Presentasjonen av Sawch sin artikkel er grundig, og sørger at leseren har et godt fundament å lene seg på når du beveger deg videre til drøftingsdelen. Her er det også fint at du gjentar ditt formål med teksten, bl. a. ved å stille kritiske spørmål du går nærmere inn på i de neste avsnittene . Det styrker oppgaven din at du har trukket inn flere teoretikere i drøftingsdelen, i tilleg til at du er god til å flette disse kildene sammen i din argumentasjon. Bra at du trekker inn egne betraktninger i forhold til artikkelen og tema i de to siste avsnittene.
Et moment du derimot kan bli bedre på, er setningsstruktur. Du skriver ofte lange setninger med mye informasjon, og jeg tror innlegget hadde hatt godt av noe konkretisering og nedskjæring i disse. Tross god struktur og inndeling ellers, kan det som det står nå være vanskelig å henge med. En annen vurdering du ta med deg videre er om det noen steder vil lønne seg å slå sammen avsnitt, her spesielt de to avsluttende, men siden dette er et blogginnlegg har det ikke så mye å si i denne konteksten.
Veldig godt jobba!
Iben